Mindfulness v každodenním životě

Je půl osmé večer, přicházím unavená z města domů. Předchozí den 13 hodin v práci, dnes sice jen 2 setkání s klienty, ale zato k tomu vlastní terapie, setkání s kamarádkou mi rozvířilo myšlenky a mně s návratem domů vyvstávají úkoly, které bych měla dokončit… Vy sami to určitě znáte! Mám tendenci vrhnout se do nějaké práce, ale zároveň jsem tak unavená… Ne, zastavuju se v tom napřažení, sednu si s novou knížkou na gauč, napadne mě. V tu chvíli už je to jednodušší, myšlenky se mi hned rozeběhnou k tomu, že si udělám malý rituál – uvařím si čaj s mlékem, rozsvítím v pokoji všech tisíc světélek, které tam máme, a budu si na gauči číst – to všechno obřadně, pomalu a maximálně bděle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Určitě jste o konceptu všímavosti (mindfulness) slyšeli. Jeho pozoruhodně vysoký a rozmanitý přínos na lidský život upoutal současné psychology i laiky. Výzkumně je ověřeno, že zvýšená bdělost a všímavost lidem prospívá psychicky (ať už např. při úzkostech nebo v depresích) i zdravotně (třeba zvýšený krevní tlak či nespavost). Stačí svou mysl zaměřovat na vnější a vnitřní podněty v daný moment. Jde o stav blízký některým typům meditace nebo když se třeba při práci ponoříte do stavu soustředění, kdy vše plyne, všímáte detailů a vám je dobře a cítíte se bdělí, přítomní a plní života. I na českém trhu najdete několik úžasných knih s cvičeními a nápady, jak mindfulness trénovat.

No jo, jenže jak si v tom celém dni, kdy máte tolik povinností a jiných zájmů, vyšetřit ještě čas na cvičení všímavosti? I mně to dřív vrtalo hlavou.

Odpověď je prostá. Až překvapivě.

Tím nejlepším praktikováním mindfulness je skoro každá chvíle všedního dne.

Obzvláště se na to hodí ty činnosti, které děláme ze zvyku a často nás spíše obtěžují – čištění zubů, krájení kupy zeleniny nebo mytí rukou. Právě v ten moment, kdy obvykle přepnete do režimu automatiky a myšlenkami se dostanete úplně jinam, můžete trénovat všímavost.

Před časem jsem se ptala své dentální hygienistka na to, jak dlouho a jak nejlépe si čistit zuby. „Jednoduše – myslete na každý zub, který si zrovna čistíte – to je optimální doba i technika“, odpověděla a mně v tu chvíli přišlo, jako by z té běžně vypadající ženy promluvil osvícený mnich. V jednom článku jsem nedávno četla zase zpověď velmi úspěšného muže, kterého naplňuje relaxovat u vaření – soustředit se na jednotlivé úkony, hrát si s barvami a vůněmi, všímat si drobných odlišností chutí… A úplně mě nadchlo, když Youtuberka Estee Lalonde ve svém posledním videu zmínila mytí rukou jako svůj oblíbený rituál během dne, kdy se soustředí na vůni mýdla, masáž rukou, pocit proudu tekoucí vody na rukou…

Tak to je asi ta cesta. Zastavit myšlenky, obrátit pozornost k právě prožívané chvíli.

Třeba si rituálně uvařit čaj, soustředit se na každý kousek prádla při jeho věšení a skládání, domů z práce dojít s pohledem vzhůru jako by to dělal turista, který prozkoumává nové místo… a obyčejnou chvíli proměnit v neobyčejnou.

P.S.: Mně to docela funguje. Jakou s tím máte zkušenost vy?

 

Comments are closed.