„Linka důvěry, dobrý den“

Na lince důvěry pracuji už osmý rok. Pořád mi to dává smysl a baví mě to. Když jsem po pracovní pauze opět slyšela na druhém konci telefonu hlas klienta, úplně jsem ožila. Pryč byly obavy, jestli mi to vůbec ještě půjde, jestli budu schopná pomoci… Jen ten skvělý pocit: „Linka důvěry, prosím.“

Právě proto píšu tenhle článek – co linka důvěry je, pro koho a co se tam řeší?

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Linek důvěry jsou v naší zemi desítky. Začaly vznikat už po revoluci a za ten čas se nejen rozrostly, ale především jejich služby nabyly na profesionalitě a kvalitě.

Pokud prožíváte nějaké dilema, řešíte problém nebo se prostě jen necítíte dobře, můžete zavolat. Nelámejte si hlavu s tím, jestli váš případ je dostatečně vážný pro to, abyste využili služeb krizové linky. Pokud cítíte, že by vám mohlo pomoct s někým takhle po telefonu promluvit, neváhejte. Od toho tam jsme.

Existují linky důvěry, kam můžete zavolat s jakýmkoli tématem, jiné jsou specializované např. pro děti, seniory, problémy rodičovství, domácí násilí, apod. Je jen na vás, jakou z nich si vyberete.

Volání na většinu z nich je zpoplatněné jako obyčejný hovor (podle operátora), jen některé fungují bezplatně (obvykle jsou ale pro ty, kteří mají těžší přístup k financím, např. děti a senioři), ale většina na finanční dostupnost myslí, proto nabízí např. možnost spojit se po Skypu.

Na stránkách každé linky naleznete, kdy funguje. Pokud ale zrovna nejsou na telefonu a vy potřebujete akutně pomoct, hledejte dál – některé běží non stop.

Hlavní výhodu volání na linku důvěry spatřuji především v dostupnosti. Pokud se akutně necítíte dobře nebo hrozí, že byste si dokonce ublížili, můžete zavolat ihned v ten okamžik. Pracovníci na linkách jsou na takové situace zvyklí a pomohou.

Odpadá ostýchání se k první návštěvě. Jistě, stojí to kus odvahy, rozhodnout se, zvednout sluchátko a svěřit se. Nicméně je jen na vás, kolik toho o sobě řeknete, po celou dobu zůstáváte v anonymitě. Můžete sedět doma v županu. A když vám něco v hovoru nebude vyhovovat, můžete to bez obav sdělit nebo i zavěsit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mluvila jsem s lidmi, kteří už dlouho nad něčím uvažovali, s klienty v akutní úzkosti, že ani dýchat nemohli, s těmi, kteří bilancovali svůj život nebo už dokonce započali jeho ukončení, s dětmi, co si dělaly legraci, s někým zavřeným na záchodě, s těmi, kteří nevěděli, jak oslovit toho, koho mají rádi, i s těmi, kteří byli nemocní a pro bolest nemohli usnout… Všechno to dávalo smysl. Pokud řešíte opravdu téměř cokoli, je velká šance, že zavolání aspoň trochu pomůže.

Na druhou stranu, přestože naslouchání druhého člověka a jeho upřímná snaha pomoci zmůže někdy zázraky, změny jako mávnutím kouzelného proutku nečekejte. Pořád jste to vy, kdo je v těžké situaci, a stále budete i až zavěsíte sluchátko. Ale ty minuty, kdy na to není člověk sám, mají prostě svoje určité kouzlo.

Právě kvůli tomuhle kouzlu to dělám. Na dálku slyším něčí hlas, nevidím ho, ale slyšíme navzájem svůj dech a dokonce i to, když se usmíváme. A tak přestože jde o jediný kontakt dvou neznámých lidí, kteří už spolu nejspíš znovu nebudou mluvit, jsme tam najednou my dva a povídáme si a někdy se to povede tak, že to porozumění léčí.

A tak prosím vězte, že linky důvěry existují. Mějte jejich číslo v mobilu, protože člověk nikdy neví. A pokud sami budete potřebovat anebo někdo z vašich známých, zavolejte. „Linka důvěry, dobrý den.“

Některé vybrané kontakty:

  • 116 111 – Linka bezpečí – linka pro děti a studující do 26 let, zdarma, non stop
  • 222 580 697 – Pražská linka důvěry – pro všechny, non stop
  • 549 241 010 nebo 608 902 410 – Modrá linka – pro všechny, denně 9-21:00
  • 800 157 157 – Senior telefon – zdarma, non stop

A ještě víc informací v novém videu na Youtube kanále „Kouzlo terapie“: