Všímat si…

Jaro je obdobím, kdy se celý svět spojí, aby nás přiměl praktikovat všímavost. Barevné tulipány, voňavé šeříky, prozpěvování ptáků a vřelý lehký vítr hladící poodhalenou kůži – to jsou smyslová dráždidla, kterým by odolal jen málokdo. A tak i když jsem pohlcená vlastními myšlenkami, nedá mi to v parku zvednout hlavu a na chvíli se nechat ohromit. 

Žasnu.

Všímavost je stav, ve kterém si uvědomujeme všechny právě přítomné podněty – ty, které nás obklopují (zvuky, barvy, pohyby, doteky…), i ty, které cítíme uvnitř těla (plné břicho, sucho v ústech, bolest v zádech…) a i všechny ty prožitky, kterými jsme my sami (naše pocity, myšlenky, touhy…). Je to zkrátka uvědomělé bytí v tady a teď. Naplno sledovat každý moment i jeho proměnu v další a další…

Všímat si – to zní tak krásně jednoduše, a přitom nám to většině dělá tak velký problém. Zkouším to, nevzdávám se. Na pár minut si sednout a pozorovat – věci kolem, pocity svého těla, tok svých myšlenek – nenechat se jimi unést, pozorovat. Nebo jít do večerky a na těch dvě stě metrech vnímat jen pohyb svého těla při chůzi, zvuky silnice, architekturu domů… Nebo při vaření prostě jen vařit – 

krájím, vnímám, míchám, jsem…

Jde mi to těžko. Jak se to daří vám?
Všímavost (v angličtině mindfulness) je v současné psychoterapii jeden z nejvíce vlivných, rozvíjených a zkoumaných fenoménů. „Žij v přítomnosti, vnímej sám sebe a buď všímavý.“ Ukazuje se, že jeho trénování a praktikování pomáhá lidem napříč kulturami i věkem v nalézání vnitřního klidu a spokojenosti, stejně jako v léčbě psychických i somatických onemocnění.  
To nejlepší na téhle metodě je právě to, jak přirozená člověku je. Nepotřebujete k ní žádné nástroje, ani nastudovat množství odborné literatury. Stačí cíleně, opakovaně a nezdolně obracet svou mysl k pozorování, nehodnocení, všímání… k životu.
Pokud byste přeci jen ocenili zkušenějšího průvodce, v knihkupectví můžete hledat např. tyhle cvičebnice:

  • Jak vycvičit divokého slona (Baysová)
  • Deník všímavosti: Cvičení k nalezení vnitřního klidu a míru (Sweet)

Já doporučuji překvapovat sám sebe drobnostmi. 
Na ulici se nechat zastavit vůní rozkvetlého keře, z plných plic nasát a všímat si u toho nejen vůni, ale také svůj dech, své tělo. Doma si do džbánu vody dát čerstvé bylinky a s každým douškem zkoušet ochutnávat tu jemnou příchuť. V průběhu dne se odměňovat malými masážemi obličeje, šíje nebo nohou a co chvíli se slastně protáhnout, jak to dělávají kočky a psi… 

Těch možností je bezpočet, stačí si jich všímat!

P.S.: Jak se daří všímavost vám?